ISO/PAS 45005:2020 – Sănătatea angajatului, un fundament esențial pentru buna funcționare a organizațiilor
De la începutul pandemiei și până în prezent, activitatea organizațiilor este supusă unui nivel de incertitudine fără precedent punându-i pe angajatori în fața unor provocări, adeseori dificil de gestionat.
Întreaga industrie este intens preocupată de sprijinirea sănătății angajatului și de a-i oferi un mediu de lucru sigur, pentru buna funcționare a activității.
Această necesitate se resimte până la cel mai înalt nivel, în consecință experții în domeniul securității și sănătății în muncă ai ISO au întocmit, prin intermediul unui ghid general ISO/PAS 45005:2020 pentru munca în condiții de siguranță în timpul pandemiei COVID-19, o serie de recomandări cuprinzătoare ce privesc protejarea personalului pe parcursul derulării activității, fie că aceasta implică prezența fizică la locul de muncă, fie că munca se desfășoară de la distanță.
În acest sens, experți din 26 de țări au pus bazele unor linii directoare ce au caracter de specificații, disponibile în mod gratuit publicului larg.
Ghidul include recomandări practice adresate muncitorilor și organizațiilor cu privire la modul de gestionare a riscurilor în contextul pandemiei și are ca scop reluarea activității în condiții sigure, în organizațiile în care aceasta a fost oprită și inclusiv în organizațiile în care activitatea a funcționat pe tot parcursul pandemiei.
Ghidul este unul versatil, astfel că se aplică organizațiilor indiferent de natura activității, dimensiunea sau complexitatea acestora.
De reținut: Documentul menționat, în cele de mai sus, este un ghid și nu face obiectul unei certificări.
Totodată, documentul nu este destinat să ofere îndrumări cu privire la modul de implementare a protocoalelor specifice privind infecția cu COVID – 19 în cadrul clinic sau medical.
Documentul conține recomandări care promovează următoarele fundamente:
- implementarea unor măsuri rezonabile pentru gestionarea riscurilor cauzate de pandemia COVID-19 pentru a proteja sănătatea și siguranța muncitorilor și a altor părți interesate
- muncitorilor nu ar trebui să li se solicite munca în cadrul organizației, decât dacă măsurile de protecție au fost puse în aplicare
Odată implementate recomandările prezentului ghid organizația va putea beneficia de următoarele avantaje:
- măsuri eficiente pentru a proteja muncitorii și alte părți interesate relevante de riscurile legate de COVID-19
- abordează într-o manieră sistematică riscurile legate de COVID-19
- instituie un cadru care să permită adaptarea eficientă la situația aflată în continuă schimbare
Pe de altă parte organizația trebuie să comunice angajamentul ce vizează riscurile generate de COVID-19 și să informeze muncitorii și părțile interesate cu privire la:
- măsurile și controalele generale de siguranță, spre exemplu: igiena, utilizarea echipamentului individual de protecție, utilizarea spațiilor comune etc.
- modalitățile de lucru necesare, luând în considerare nevoile indivizilor și ale grupurilor de muncitori
- care sunt așteptările din partea angajaților
- care sunt așteptările din partea angajatorilor
Seria de recomandări enumerate mai sus vine ca urmare a grijilor pricinuite de pandemie, atât cele formulate de organizații, cât și cele formulate de angajați, aceștia reprezentând cea mai vulnerabilă parte a unui întreg.
Avem convingerea că bunul mers al lucrurilor își va urma făgașul natural, îndemnul nostru este să fim solidari și să dăruim optimism.
În linie cu ISO/PAS 45005:2020 pentru munca în condiții de siguranță în timpul pandemiei COVID-19, Systema a elaborat TRUST MARK: Certificat de bune practici în vederea protejării sănătății clienților, dedicat cu precădere industriei HoReCa, despre care puteți afla informații aici.
Mai multe recomandări, cât și alte detalii despre ISO/PAS 45005:2020, aici.