De ce rezoluțiile de Anul Nou eșuează. Care e soluția pentru un business performant. – Articol publicat online pe startupcafe.ro

Visul secret al oricărui antreprenor este să-și pună afacerea pe pilot automat și să se bucure de timp liber și câștiguri tot mai mari. Între acest vis și realitatea crudă stau problemele operaționale zilnice, amânarea punerii pe hârtie a unei strategii coerente și documentate, grija pentru cash-flow, și, de aproape un an, grija privind impactul pandemiei asupra continuării activității. Măruntele certitudini cu care operam până în 2020 s-au disipat. Dar viața merge înainte și sunt necesare noi abordări pentru a avea succes.

Conform unui studiu realizat recent (doingbusiness.ro) arată că cele mai importante provocări pentru companii la începutul anului 2021 sunt: dezvoltarea afacerii (71%), creșterea costurilor (67%), fluxul de numerar (58%), creșterea concurenței (46%) și comportamentele noi ale consumatorilor (43%). Pe de altă parte, antreprenorii identifică o serie de oportunități, ce privesc: noi produse/servicii și accent pe inovare (56%), digitalizare, automatizare (43%), extinderea pe piața unică (38%), măsurile guvernului de redresare economică (35%) și piața în creștere (27%).

Metodele cel mai frecvent utilizate de către antreprenori pentru a ghida bunul mers al afacerilor variază:

Rezoluțiile de Anul Nou

Profitând de perioada îndeobște mai calmă de final de an, corelată cu disponibilitatea indicatorilor financiari, mulți oameni de afaceri își fac o analiză a activității din anul recent încheiat și își propun o listă de obiective ambițioase, în genul unei rezoluții de An Nou. Toți cei care și-au stabilit astfel de liste știu, cel puțin aproximativ, care e procentul în care aceste obiective se materializează. Prin martie, estimăm că în jur de 80% dintre aceste rezoluții (personale sau de business) sunt uitate.

De ce eșuează? Pentru că acele obiective sunt de fapt dorințe și nu îndeplinesc criteriile SMART – specifice, măsurabile, acționabile (de atins), realiste, încadrate în timp.

Digitalizare
Panaceul zilelor noastre, tehnologia e învestită cu capacitatea de a rezolva (aproape) toate problemele cu care se confruntă antreprenorii. Se investesc sume considerabile în platforme, implementare, training și echipamente, și, după lunile de euforie specifice începuturilor, rezultatele nu apar.

De ce eșuează? Pentru că soluția IT nu este susținută de un sistem intern de procese bine organizat, documentat, monitorizat.

Apelarea la un consultant extern/business coach. Această idee oferă avantajul de a beneficia de experiența unor persoane validate în domeniile lor de activitate, la costuri mult mai mici. Contează foarte mult relevanța know-how-ului consultantului pentru client, calitatea serviciilor, compatibilitatea cu stilul și personalitatea antreprenorului, disponibilitatea acestuia din urmă de a fi consecvent în implementarea soluțiilor propuse etc.

De ce eșuează? În cazurile fericite în care, cu ajutorul unui business coach sau consultant, afacerea intră pe un făgaș pozitiv, rămâne problema zborului independent – continuarea evoluției favorabile după încheierea colaborării cu respectivul consultant.

A patra cale, cea grea, pornește de la definirea misiunii companiei, modul în care organizația răspunde nevoilor clientului, stabilirea strategiei privind portofoliul de produse și servicii, creionarea culturii organizaționale, structurarea proceselor interne și a sistemului de management, selectarea indicatorilor de performanță relevanți, măsurarea, monitorizarea și acționarea pe baza acestora, marketing – poziționarea și implicarea publicului țintă în activitatea de responsabilitate socială a companiei.

 

Pentru a naviga acest parcurs schițat mai sus, un bun punct de pornire constă în implementarea standardului ISO 9001 – managementul calității. Și, pentru ca acest demers să nu eșueze, sunt necesare două condiții: de a alege un organism de certificare serios și competent și de a acționa cu seriozitate și consecvență, deoarece „sistemele conduc afacerile și oamenii conduc sistemele” (Michael E. Gerber).

 

Despre Systema

Systema SRL reprezintă în România, de 13 ani, grupul United Registrar of Systems Ltd. cu sediul în Marea Britanie și birouri în peste 40 de țări, unul din cele mai mari organisme de certificare din lume. Principalele produse și servicii sunt: certificare ISO și TRUSTMARK, cursuri de calificare autorizate, sisteme de monitorizare a satisfacției clienților.

Articol publicat pe startupcafe.ro.